پنجمین کنفرانس بین المللی سالانه بررسی مسائل جاری زبان ها، زبان شناسی، ترجمه و ادبیات توسط دانشگاه امیرالمومنین علیه السلام اهواز برگزار گردید

چاپ

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

پنجمین کنفرانس بین المللی سالانه بررسی مسائل جاری زبان ها، زبان شناسی، ترجمه و ادبیات مورخ  14 و 15 بهمن 1399 به صورت مجازی و از طریق اپلیکشن های پیشرفته برگزار شد.

 

در این کنفرانس بین المللی بیش از چهل کشور که به عنوان نمونه کشورهای روسیه، فرانسه، ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی، کانادا، اسپانیا، بلژیک، مالزی، قطر، عمان، الجزائر، مصر، امارات متحده عربی، لبنان، عراق، اردن، تونس، کویت، لیبی،  فلسطین، مراکش،  افریقای جنوبی، هند، پاکستان، بنگلادش، صربستان، بحرین شرکت کردند و مقالات خود را به دبیرخانه کنفرانس ارسال کردند .  

اساتید و پژوهشگران دانشگاه های مختلف متقاضی شرکت و ارائه مقاله در دوره پنجم این دوره شده اند که به عنوان نمونه می توان به دانشگاه های شیگاگو، دانشگاه لیدز، دانشگاه توکیو، دانشگاه پوترا، دانشگاه قطر، دانشگاه سلطان قابوس، دانشگاه بغداد، دانشگاه الجزائر 2- أبو القاسم سعد الله، دانشگاه ایالتی ایلینوی، دانشگاه ابن خلدون، دانشگاه محمد لمين دباغين، دانشگاه وهران2، دانشگاه المستنصريه اشاره کرد .

 

در راستای بالا بردن کیفیت کنفرانس، جهت داوری و پذیرش مقالات از چهار فرایند داوری برای این دوره استفاده شده است:

الف) داوری چکیده مقاله، ب) داوری اصل مقاله، پ) داوری فایل پاورپوینت مقاله، ت) داوری ویدیوی ضبط شده از ارائه مقاله توسط نویسنده مقاله.

 

جهت رسیدن به کیفیت بالاتر علمی و پژوهشی کنفرانس به تبع چشم انداز کنفرانس، برای دوره جاری کمتر از 20 درصد جهت ارائه نهایی بعد از داوری مقالات توسط کمیته بین المللی این کنفرانس پذیرفته شدند.

 

 

خروجی علمی این کنفرانس به چهار شکل مذکور ذیل به جامعه جهانی آکادمیک از کانال های مختلف بین المللی ارائه گردید و هنوز در حال اراده شدن می باشد .

الف) کتاب مجموعه مقالات کنفرانس، ب) ویدیوهای مقالات ارائه شده ، پ) فایل های پاورپوینت مقالات ارائه شده، ت) کتاب چکیده مقالات کنفرانس.

 

این دوره نیز مانند چهار دوره قبلی کنفرانس (سال های 1395، 1396 ، 1397 و 1398 ) توانست بار دیگر به عنوان یک پدیده و پتانسیل علمی و پژوهشی توجه جامعه آکادمیک بین المللی را به خود معطوف نماید.

 

 

 

از موضوع های بررسی شده در این کنفرانس می توان به نمونه های زیر اشاره نمود:

(الكتاب و القرآن اختلاف الجذر و المعنى : إعادة قراءة في النص القرآني)، (البعد التداولي في الخطاب القرآني من خلال سورة الحجرات)، (إمكانيات التنبؤ في نحو الجملة العربية) و (الحجاج البلاغي في رسالة الامام الحسين عليه السلام الى معاوية)و ...

 

در جهت نگرش چندگانه به آخرین تحولات، میان رشته ای بودن به عنوان مبنای اصلی کنفرانس برنامه ریزی شده بود تا متخصصین با تخصص و گرایش های مختلف بتوانند مسائل جاری را از دیدگاه های مختلف و بر اساس گرایش خود بررسی نمایند.

یادآوری می شود در سال 1398 و 1397 این همایش به صورت حضوری و با مشارکت پژوهشگران خارجی از بیش از چهل کشور در محل دانشگاه امیرالمومنین (ع) و در ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی در دو روز متوالی و با انجام افتتاحیه و اختتامیه با سخنرانی قائم مقام دانشگاه امیرالمومنین (ع) دکتر ناصر سودانی و نیز سخنران منتخب از جمع اساتید خارجی به زبان عربی ، انگلیسی و فارسی برگزار گردید . از ویژگی های برجسته این همایش ،آشنایی شرکت کنندگان با دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است . همچنین با برگزاری برنامه های جنبی، نسبت به شناساندن استان خوزستان به عنوان مهد فرهنگ و تمدن ایران زمین و اهواز به عنوان دروازه تشیع ایران اسلامی و فولکلور آداب و رسوم محلی مردم خوزستان ، موثر بوده است .

اظهار نظر های بسیار جالب و تحسین برانگیز بصورت شفاهی و کتبی اساتید شرکت کننده در این همایش ها (چه حضوری دوساله و چه مجازی اخیر ) در اعلام رضایت از شیوه و کیفیت برگزاری ، سطح علمی همایش  و دیگر دستاوردهای آن ،  برگ زرینی در فعالیت های پژوهشی – فرهنگی دانشگاه امیرالمومنین (ع) بشمار می رود .

 

 

در پایان همایش ها ، لوح تقدیر و گواهی پذیرش مقاله به شرکت کنندگان ارائه گردید .هم اکنون بسیاری از دانشگاه های معتبر پنج قاره جهان ، نسبت به تشویق پژوهشگران و استادان خود برای شرکت در این همایش ، در صفحات اول پایگاه مجازی خود اقدام نموده اند .

دانشگاه امیرالمومنین (ع) می کوشد تا با صرف کمترین هزینه در معرفی فرهنگ انقلاب و میهن اسلامی و شناسایی دانشگاه و استان خوستان و شهر اهواز و فضای علمی و فرهنگی بالفعل و بالقوه آن برنامه های متنوعی را به اجرا در آورد .