کنفرانس بین المللی زبان شناسی در دانشگاه امیرالمومنین

چاپ

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز، کنفرانس بین المللی بررسی مسائل جاری زبان ها، گویش ها و زبان شناسی از پنجشنبه یازدهم بهمن ماه در دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز آغاز به کار کرد.                          

در این همایش که افتتاحیه آن در تالار شهر شهرستان اهواز برگزار شد، دکنر ناصر سودانی، قائم مقام دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز و رئیس سومین کنفرانس بین‌المللی بررسی مسائل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان خارجی و داخلی، بیان داشت: اهواز، پایتخت ایستادگی، فرهنگ و تمدن است؛ بدون شک ادبیات و زبان در طول تاریخ مانند حلقه اتصالی بین اجتماعات انسانی است، اگر برای انسان زبانی وجود نداشت که با آن سخن بگوید به موجودی مانند سایر موجودات در تشابه به عدم توانایی در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی تبدیل می‌شد.

رئیس سومین کنفرانس بین‌المللی بررسی مسائل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی ادامه داد: به قول حکیمان انسان چنین تعریف می شود"الانسان هو الحیوان الناطق" انسان موجود زنده ناطق است.

این استاد دانشگاه افزود: نطق در لغت به معنای تکلم و سخن گفتن است؛ اما در اصطلاح به معنای تفکر و تعقل است، چرا که کلام از فکر سرچشمه می‌گیرد.

کارشناس مسائل دینی و اجتماعی بیان داشت: لغت و گفتار، وسیله‌ای برای انتقال تفکرات است و نباید فراموش کنیم که برای قوه تعقل و تفکر هیچ حد و حصاری وجود ندارد و هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود؛ همچنین نمی‌توان تفکر و تعقل را به مکان و زمان یا قوم و مردمی خاص محدود کرد؛ بلکه قدرتی بلندمرتبه است که متعلق به کل آحاد بشری در طول تاریخ است.

سودانی افزود: قطعا زبانی که از هرگونه نقص و شائبه‌ای عاری باشد بهتر و سریع‌تر می‌تواند صاحب اندیشه و عقیده را به هدفش برساند و متقابلا مخاطب نیز با دقت و بلاغت بیشتری گفته‌ها را درک می‌کند.

رئیس سومین کنفرانس بین المللی بررسی مسائل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی در حاشیه این مراسم درباره هدف برگزاری این کنفرانس به خبرنگاران گفت: هر ساله یکی از دانشگاه‌های استان خوزستان پذیرای کنفرانس بین‌المللی زبان‌شناسی است، باتوجه به اینکه دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) رشته زبان و ادبیات عرب را در لیست رشته‌های خود دارد، اعلام آمادگی کردیم تا در دهه فجر پذیرای این همایش بین‌المللی باشیم؛ با این هدف که دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) در فضای علمی جهانی مطرح شود و همچنین دانشمندان و پژوهشگران با حقیقت انقلاب اسلامی در دهه فجر و با واقعیت خوزستان و اهواز از نزدیک آشنا شوند و ببینند که مردمانی بسیار میهمان‌نواز و فرهیخته هستند و فضایی آرام و بدون آن تصوراتی که در بیرون و علیه انقلاب، خوزستان و بالاخص اهواز صورت می‌گیرد بر این شهر حاکم است.

نماینده پیشین ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تعداد مقالات در این کنفرانس، ابراز داشت: حدود 300مقاله از کشورهای مختلف به این همایش ارسال شده و از این تعداد، 90مقاله پذیرفته شده است و پذیرای 75مهمان خارجی از دانشگاه‌های مختلف جهان هستیم؛ همچنین 250مقاله از ایران با موضوع زبان‌شناسی در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی ارائه شده است.

لازم به ذکر است، شرکت کنندگان این همایش پس از پایان روز نخست کلاس ها در مضیف جنب دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز حاضر شدند و درباره آداب و رسوم اقوام خوزستانی آشنا شدند؛ این کنفرانس بین المللی عصر روز گذشته جمعه دوازدهم بهمن ماه97 به کار خود پایان داد.